الاثنين، 19 مارس 2012

طب هو فين الظابط؟

فيه ناس من اصدقائي (و غير اصدقائي) المسلمين بيفكروني بمحمد صبحي في مسرحية الجوكر. فاكرين لما قعد يقول لمحمود القلعاوي "يابني لم التعابين يابني يا حبيبي..." و القلعاوي يرد عليه "هي فين التعابين؟" فمحمد صبحي قال "معلهش يا حضرة الظابط هايلم التعابين دلوقت"، فالقلعاوي إنترفز و قال "هي فين التعابين..؟ فين التعابين..؟ فين التعابين؟" قام محمد صبحي رد عليه بكل برود و قال له "طب هو فين الظابط؟"

السبت، 4 فبراير 2012

الإخوان أمام (و ليس في) البرلمان

نزول شباب الإخوان لتأمين مجلس الشعب من بعض أفراد الشعب الذين ذهبوا هناك هاتفين بسقوط حكم العسكر كان مثيراً للجدل. قرأت الكثير من التبريرات و التعليقات و في رأيي كلها تدور حول هذه النقاط:

  1. أراد الإخوان أن يحقنوا الدماء التي كان من الممكن أن تسال في حالة تصادم المتظاهرين مع الشرطة أو الجيش. أي أن الإخوان هدفهم الأساسي حقن دماء المصريين و هذا شيء نبيل جداً.
  2. أراد الإخوان أن يمنعوا حالة من الفوضى و الهياج و أن تستمر حالة من الهدوء النسبي لضمان مرور المرحلة الانتقالية. أي أن الإخوان هدفهم الأساسي تهدئة الأوضاع في البلاد لحين مرور الفترة الانتقالية و تسليم السلطة للمدنيين، و هذا هدف سياسي جيد قد نختلف عليه لكن من دون شك أنه من ضمن الأهداف المطروحة على الساحة لحل الأزمة.

جمل مأثورة

هذا المقال القصير يحتوي على ألفاظ قد تكون خادشة للحياء بالنسبة للبعض. لا ينصح بقرائته لمن هم دون السن القانونية و لا لمن هم دون المخ القانونية أيضاً، و لا لمن يستحون من ظلهم.

و قد أعذر من لا مؤاخذة أنذر.

المقالة دي عبارة عن مقاطع ممكن تقراها بالترتيب أو تقراها واحد واحد بدون ترتيب. إنت و مزاجك و على حسب الوقت المتاح عندك. المقالة عبارة عن تعليقات على بعض الجمل اللي الواحد سمعها الفترة اللي فاتت إتكررت كتير. كلمتين و بافك بيهم عن نفسي أحسن ما أطق من جنابي. طبعاً و إنت بتقرا المقال هاتعرف بنفسك إن كان الكلام موجه ليك و لا موجه لحد تاني. ما تزعلش مني و ما تآخذنيش في طولة لساني. أنا كده... طبعي كده... الله يرحمك يا نجيب يا ريحاني. عموماً لو متضايق ما تكملش قراية.

الأربعاء، 25 يناير 2012

الإخوان في البرلمان

قرأت جملة كتبها أحد اصدقائي على حسابه في الفيسبوك قائلاً:

"همه الإخوان جزء من النظام السابق؟؟؟؟؟؟ ... لو أيوه ... أمال كنتوا إنتخبتوهم ليه علشان يمثلوكم فى المجلس؟ ..... و لو لأ .... يبقى ليه الهجوم المستمر عليهم ... و لا علشان همه اللى وثق فيهم الشعب و لا علشان فيه ناس فى البلد دى متعرفش تقول غير لأ ... و فيه ناس ما بتؤمنش بالموائمات و التنازلات ....... نفسى بس أفهم ليه كل اللى بيهاجموا النظام السابق - برضه - بيهاجموا الإخوان ...؟"

و الحقيقة انني أصابني الملل من قراءة مثل هذه التعليقات، و قررت أن أرد عليها في مقال قصير عساه ينهي هذا الجدل العقيم و الاستنتاجات المغلوطة.

التسميات

٢٥ يناير (29) آدم (1) اخوان مسلمين (15) استشهاد (1) إسلام (26) الأنبا بيشوي (1) الأنبا تاوضروس (1) البابا شنودة (3) البرادعي (2) إلحاد (1) الداخلية (5) الفريق أحمد شفيق (6) الفريق سامي عنان (1) الم (2) المجلس العسكري (14) انتخابات الرئاسة (9) ايمان البحر درويش (1) برلمان (7) بلطجي (7) بولس رمزي (1) بيرم التونسي (1) تعريص (4) تمييز (2) توضيح (35) توفيق عكاشة (2) ثورة (33) ثيؤقراطية (6) جزمة (2) حازم شومان (2) حازم صلاح أبو إسماعيل (2) حب (4) حجاب (1) حرية (18) حزن (3) حواء (1) خواطر (33) خيانة (5) دستور (4) ديمقراطية (13) دين (37) زجل (3) سلفيين (15) سياسة (23) سيد درويش (1) شائعات (3) شرح (25) شرطة (5) شرع (7) شريعة (7) شهيد (5) صور (3) طنطاوي (7) عبد الفتاح السيسي (1) عبد المنعم الشحات (2) عتاب (1) عصام شرف (1) عصمت زقلمة (1) عقيدة (16) علمانية (13) عنف (7) عيد الميلاد (1) غزل (3) غناء (1) فلسفة (1) فوتوشوب (1) فوضى (3) قباحة (8) قبط (21) قصة (3) كنيسة (17) ماريز تادرس (1) مبارك (2) مجلس شعب (7) مرسي العياط (3) مرشد (5) مسيحية (28) مصر (51) معارضة (7) منطق (11) مواطنة (20) موريس صادق (1) نجيب جبرائيل (1) نفاق (1) نقد (36) وحي (1)